Honderd jaar geleden werden er veel boeken gelezen. Er waren nog geen computers en nog geen televisie, een boek was een ideale manier om jezelf te verliezen in een virtuele wereld en daar samen met de hoofdpersonen avonturen te beleven. Als je een boek leest is dat eigenlijk een beetje alsof je jezelf in een virtuele wereld bevindt, net zoals wanneer je een spel op de computer speelt. Een bekend verhaal, dat honderd jaar geleden ook al veel werd gelezen, is Alice in Wonderland.

Alice is terecht gekomen in een virtuele wereld! Ze loopt door het bos en wil weer terug naar de gewone wereld, maar ze weet niet hoe ze daar moet komen. In het bos komt ze een lachende kat tegen. De kat kan verdwijnen en verschijnen. Ze vraagt de kat welke kat ze op moet.
“Dat hangt er van af waar je naar toe wilt,” antwoordt de kat. “Dat maakt niet uit, als ik maar..,” begint Alice. “Als het niet uitmaakt waar je heen gaat, ” onderbreekt de kat haar, “dan maakt het ook niet uit welke kant je op gaat.” Vervolgens geeft de kat haar nog wat cryptische aanwijzingen: “naar links voor de Maartse Haas, naar rechts voor de Gekke Hoedenmaker”.

Welke kant gaat Alice op? Welke kant zou jij kiezen? Welke kant zou jij Alice op laten gaan?

Bekijk het fragment hieronder:

Alice in Wonderland – Walt Disney – release datum: 26 juli 1951

De opdracht

Je begint met een nieuw, leeg project in Scratch. Je maakt eerst een scène met een meisje en een kat. Het meisje vraagt aan de kat welke kant ze op moet. De kat vraagt aan het meisje waar ze naar toe wil. Het meisje zegt dat het niet uitmaakt. De kat antwoordt dat het dan ook niet uitmaakt welke kant ze op gaat. Maak eerst dit gedeelte in Scratch. Vanaf hier ga je zelf het verhaal verder maken. Je mag er je eigen vervolg aan maken!

Extra les – Jeugdliteratuur