Vorige week hebben jullie een spel zonder computer gespeeld. Vandaag ga je een eenvoudig spel maken in Scratch.

Voordat je begint

Zorg dat je je werk kunt DELEN op Scratch.
Je hebt een e-mail gekregen van Scratch met daarin een link (een oranje knop) om je e-mail adres te BEVESTIGEN. Nadat je je e-mail bevestigd hebt, kun je je projecten op Scratch DELEN. Laat het weten als je hier niet uitkomt, dan kunnen wij je helpen!

Bovenin het scherm, naast de titel van je project, staat een knop “Delen”:

Je hebt een e-mail gekregen van Scratch met een oranje knop om je e-mail adres te bevestigen:

De opdracht

Vandaag ga je een eenvoudig spel maken in Scratch (“appels vangen en ontwijken”). Bekijk de video’s hieronder.

  • In de eerste video leer je hoe je de kat met de pijltjestoetsen naar rechts en naar links kunt laten bewegen.
  • In de tweede video leer je hoe je objecten (een appel) van boven naar beneden kunt laten vallen.
  • In de derde video leer je hoe je de kat iets kunt laten zeggen als de kat een object (een appel) raakt.

Bekijk hier de video’s waarin de codes van deze les worden uitgelegd:
Bekijk de eerste video en zet dan zelf die codes in Scratch.
Bekijk daarna de tweede video en voeg die objecten en codes toe in je Scratch project.
Bekijk daarna de derde video. Je mag je spel zelf verder uitbreiden en er van alles bij bedenken.
Geef je spel een naam (titel) en klik op DELEN.

De kat naar rechts en naar links laten lopen:

De appel van boven naar beneden laten vallen:

“Als de kat de appel raakt, zeg au!”:

 


 

Het spel programmeren

Zet deze codes bij de kat:

Voeg bij de sprites de appel toe. Zet deze codes bij de appel. Let erop dat je de getallen in de blokjes goed overneemt! Kijk eens wat er gebeurt als je op deze codes klikt.

Bij de oranje blokjes vind je een blokje “herhaal”. Zet dit blokje om de twee blauwe blokjes heen. En zet ook nog het blokje met de groene vlag erboven. Kijk eens wat er gebeurt als je op de groene vlag klikt.

Voeg meer dingen toe die van boven naar beneden vallen. Je hoeft alleen maar het getal bij x aan te passen. De getallen bij y kunnen hetzelfde blijven. Kijk eens of je de voorwerpen langzamer kunt laten vallen. Je kunt ook het blokje “wacht 1 sec” gebruiken om de voorwerpen even te laten wachten voordat ze weer opnieuw naar beneden vallen.

Zet deze codes bij de kat:


 

Het spel

Wat heb je nu geprogrammeerd? Klik op de groene vlag en kijk of het werkt!

Bekijk hier het voorbeeld:

Les 4b – Een spel maken in Scratch