In de eerste les heb je geleerd hoe je een eenvoudig verhaal kunt maken in Scratch. In deze les gaan we een ingewikkelder verhaal maken. We gaan op reis in de tijd. Bekijk eerst deze video waarin Nettie Stoppelenburg vertelt over Oudewater vroeger en nu:

 

De opdracht

De opdracht voor deze les is: maak een verhaal in Scratch met foto’s van Oudewater 100 jaar geleden en nu. Twee Scratch-figuren staan in het Oudewater van nu en reizen naar het Oudewater van 100 jaar geleden (of andersom). In het verhaal gebruik je de informatie die je hebt gevonden en verzameld bij je onderzoek in les 2.

Je gaat een verhaal maken door meerdere achtergronden te gebruiken. Je kunt de achtergronden downloaden op deze website, boven in het menu bij “Foto’s Oudewater”.
– Kies een foto uit die je wilt gebruiken.
– KLIK DIE FOTO AAN, zodat je de GROTE VERSIE van die foto op je scherm hebt.
– Klik je met je RECHTER muisknop op die GROTE foto en dan selecteer je “Afbeelding opslaan als”.
– Bewaar de foto op je computer/laptop/Chromebook en onthoud waar je de foto hebt opgeslagen.

Je kunt die foto nu uploaden in Scratch om als achtergrond te gebruiken.

Bekijk hier de uitleg van les 2. Dit is deel 1 van de uitleg:

 

Bekijk daarna deze video. Dit is deel 2 van de uitleg:


Inspiratie voor de verhalen

Nu weet je hoe je het verhaal kunt maken in Scratch. De inhoud van het verhaal is natuurlijk ook belangrijk! Je gaat zelf op zoek naar informatie over Oudewater vroeger en nu. Je doet onderzoek naar het thema dat je in de vorige les hebt gekozen. Over dit thema maak je je verhaal in Scratch. Je kunt op veel manieren informatie verzamelen. Je kunt op internet zoeken, naar de bibliotheek gaan en mensen in je omgeving vragen over vroeger. Je kunt ook veel informatie vinden over Oudewater 100 jaar geleden op de website van de Geschiedkundige Vereniging Oudewater. Kijk hier voor alle informatie vanaf 1800 tot nu:

https://geschiedkundigeverenigingoudewater.nl/geschiedenis-van-oudewater/canon-oudewater/1800-heden/

Voor het thema “100 jaar geleden” zijn vooral de vensters 37 t/m 44 interessant:

Les 3 – Reis door de tijd