In dit boekje kun je allerlei verhalen lezen over Oudewater 100 jaar geleden. De verhalen zijn geschreven door Nettie Stoppelenburg. Alle leerlingen die meedoen aan het project “Aap Noot Scratch” hebben een echt gedrukt exemplaar van dit boekje gekregen. Wil
Les 1 – Introductie Scratch
Welkom! De komende tijd gaan jullie leren programmeren met Scratch en gaan jullie kennis maken met Oudewater 100 jaar geleden. 100 jaar geleden zag het leven er heel anders uit. Er waren toen nog geen computers, maar er waren al
Les 1 – Een eigen Scratch account
Om vanuit huis te kunnen werken met Scratch heb je een eigen Scratch account nodig. Je kunt op de website van Scratch zelf een eigen account aanmaken. Hieronder wordt uitgelegd hoe je dat doet. Als het goed is hebben jullie
Les 2 – Onderzoek doen
In deze les ga je zelf onderzoek doen. Gebruik dit formulier voor je onderzoek: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScTQxVNLFuyjdS_u0cjPwTscGUtt93pIcweVsv0POwDliG1Vg/viewform In het boekje dat je hebt gekregen vind je veel verhalen over Oudewater 100 jaar geleden. Je kunt het boekje gebruiken als vertrekpunt bij je
Les 3 – Reis door de tijd
In de eerste les heb je geleerd hoe je een eenvoudig verhaal kunt maken in Scratch. In deze les gaan we een ingewikkelder verhaal maken. We gaan op reis in de tijd. Bekijk eerst deze video waarin Nettie Stoppelenburg vertelt
Les 4 – Reis door de tijd (vervolg)
De opdracht Deze les ga je je verhaal over Oudewater vroeger en nu afmaken. Maak een beeldverhaal van twee (of meer) Scratch-figuren die door Oudewater reizen. Oudewater 100 jaar geleden en Oudewater nu.In je verhaal verwerk je de informatie die
Les 4a – Spellen en spelen 100 jaar geleden
Wat speelden kinderen 100 jaar geleden? Er werden vroeger veel gezelschapsspellen gespeeld, zoals ganzenbord en mens-erger-je-niet, of bijvoorbeeld kaartspellen. Ook werd er veel buiten gespeeld: hoela-hoep, touwtje springen, tollen, zaklopen, op stelten lopen en nog veel meer. Wat speel
Les 4b – Een spel maken in Scratch
Vorige week hebben jullie een spel zonder computer gespeeld. Vandaag ga je een eenvoudig spel maken in Scratch. Voordat je begint Zorg dat je je werk kunt DELEN op Scratch. Je hebt een e-mail gekregen van Scratch met daarin een
Les 5a – Het Bikkelspel
Bikkelen is een spel dat al eeuwenlang wordt gespeeld. Tegenwoordig kent bijna niemand het spel nog, maar 100 jaar geleden werd het veel gespeeld. Bikkelen werd vroeger gespeeld met schapenbotjes. Tegenwoordig kun je bikkelspellen kopen waarbij de bikkels zijn gemaakt
Les 5b – Bikkelen in Scratch
In deze les ga je zelf een spel met bikkels maken in Scratch. Je gebruikt de bikkels uit het Touwmuseum. Je kunt de foto’s van de bikkels downloaden op de pagina van les 5a: >> Les 5a – Het Bikkelspel
Les 5c – Bikkelen in Scratch 2
In deze les ga je zelf een spel met bikkels maken in Scratch. Je gebruikt de bikkels uit het Touwmuseum. Je kunt de foto’s van de bikkels downloaden op de pagina van les 5a: >> Les 5a – Het Bikkelspel
Les 6 – Programmeren met de Micro:bit
De micro:bit is een hele kleine computer, een “micro-controller”, speciaal ontwikkeld voor kinderen vanaf ongeveer 11 jaar om kennis te maken met programmeren. Met de Micro:bit maak je geen programma’s die je op een computerscherm bekijkt, maar programmeer je dingen
Les 7 – Een doolhof maken in Scratch
In deze les gaan we een eenvoudig doolhof maken in Scratch. Je ontdekt hoe je de kat kunt besturen met de pijltjestoetsen. Bij de vorige opdracht heb je de kat naar rechts en naar links laten lopen. Nu gaan we
Extra les – Jeugdliteratuur
Honderd jaar geleden werden er veel boeken gelezen. Er waren nog geen computers en nog geen televisie, een boek was een ideale manier om jezelf te verliezen in een virtuele wereld en daar samen met de hoofdpersonen avonturen te beleven.
Extra les – KUUB en de Gouden C!
Aap Noot Scratch is een van de vijf genomineerden voor de Gouden C. Op zaterdag 13 juni 2020 wordt in een speciale uitzending van KUUB online bekend gemaakt wie de winnaar is van de Gouden C. Speciaal voor deze gelegenheid
Genomineerd voor de Gouden C
Het project “Aap Noot Scratch” is genomineerd voor de Gouden C! Uit meer dan 300 projecten die in 2019 subsidie hebben ontvangen van het Fonds voor Cultuurparticipatie zijn vijf projecten geselecteerd die genomineerd zijn voor de Gouden C. Het project
Mariaschool – Live video verbinding
Voor de leerlingen van de Mariaschool is er vanmiddag, woensdag 25 maart, van 14:00 tot 14:30 uur een live video verbinding via Zoom. Je kunt dan live vragen stellen. Je kunt verbinden met je computer/laptop of met je telefoon. Klik
De IJsselbode – 10 maart 2020
Op de voorpagina van de IJsselbode, op de dag dat het project “Aap Noot Scratch” dan echt van start gaat! (Lees de tekst onder de afbeeldingen.) Geschiedenis en toekomst komen samen in Aap, Noot, Scratch door Ellen van Leeuwen –
Een eeuw geleden
100 jaar geleden waren er nog geen computers. Wat deden de kinderen als ze uit school kwamen? Welke spelletjes speelden ze? Hoe communiceerden mensen met elkaar? In dit project duiken kinderen in hun eigen omgeving 100 jaar geleden en leren